Eesti Arnold Schönbergi
Ühing + Academia Gustaviana Selts
Pärnu Nüüdismuusika
Päevad + In Graafika 2008
12. -27. jaanuar 2008
Kakskümmend aastat Pärnu
Nüüdismuusika Päevi
SÜMPOOSION
„Modernistliku muusika
analüüsimeetodid“
18.-19. jaanuar 2008
Pärnu Endla teatri
Sammassaal
Sümpoosioni
„Modernistliku muusika analüüsimeetodid“ temaatilises keskmes on muusikalise
modernismi kaks põhihoovust: Schönbergi koolkond ja 1945. aasta järgne euroopa
muusikaline avangardism. Lisaks šveitsi heliloojale ja muusikateoreetikule
professor Balz Trümpy’le Baseli Muusikakõrgkoolist külastab Pärnut
muusikateadlane Juliane Brandes Freiburgi Muusikakõrgkoolist ning
muusikateadlane doktor Dominik Sedivy Viini Ülikoolist. Eestist osalevad
sümpoosionil muusikateadlased ja heliloojad doktor Kerri Kotta ning magister
Gerhard Lock Eesti Muusika- ja Teatriakadeemist ning Tallinna Ülikoolist.
Sümpoosioni teema haakub
üks-ühele Eesti Arnold Schönbergi Ühingu põhieesmärgiga uurida
ja levitada Arnold Schönbergi ning tema õpilaste-mõttekaaslaste ja teiste
uuenduslike muusikasuundade pärandit. Sümpoosioni üldtemaatikaks on
20.sajandi modernistliku muusika valdkonnas:
- Erich Schmid kui Schönbergi koolkonna tundmatu, kuid
meisterlik esindaja
- Joseph Matthias Hauer kui Arnold Schönbergi antipood.
Haueri troobitehnika kui Schönbergi dodekafoonilise meetodi alternatiiv. Haueri
sõltumatu ja omanäoline helilooming
20.sajandi avangardismi valdkonnas:
- Luciano Berio kui Darmstadti koolkonna kriitiline,
omanäolise heliloomingulise kontseptsiooniga esindaja
Balz Trümpy heidab
valgust 1945. aasta järgsele avangardismile, rääkides itaalia helilooja Luciano
Berio (1925–2003) muusikast ning kompositsioonilisest mõtlemisest. Katkend
ettekande „Väljaharmoonia. Luciano Berio vastus strukturalismile“ kokkuvõttest:
„Kuigi mitte „asutajaliige“, kuulus Luciano Berio algusest peale Darmstadti
koolikonna rühmituse hulka. Koolkonna doktriinist erineb ta siiski kahes
olulises punktis. Esiteks ei lähtunud ta kunagi tabula rasa
kontseptsioonist, mis keelab igasuguse ajaloolise perspektiivi. Samuti tundis
ta intuitiivset antipaatiat strukturalismi pretensioonika seisukoha vastu
„leiutada“ muusikaline keel ex nihilo. Tema hilisem toetumine Noam
Chomsky generatiivsele lingvistikale on seletatav veendumusega inimkõne
põhinemisest arhetüüpidele ja sedakaudu ajalooliselt tingitud juurtele.
[…] Ettekanne tutvustab
Berio teed esimesest „mitte-seriaalsest“ staadiumist kuni küpse stiili
spetsiifilise väljaharmooniani. Peale selle valgustab see üldisemalt erinevust
serialistide statistilise globaalharmoonia ning kromaatiliste mõjutustega
modaalse harmoonia vahel ja vastandab strukturalismi positivistlikku kalkuleerimist
Berio ideega väljadest, mis leiab oma korrelaadi Heisenbergi
määramatuserelatsioonis (Heisenbergsche Unschärferelation): „Niihästi kui ka“
on Berio muusikale omane kõigil tasanditel.“
Juliane Brandes
analüüsib Schönbergi õpilase Erich Schmid‘i (1907–2000) teoseid. See annab
võimaluse tutvustada esimest korda Eestis seda Schönbergi koolkonna tundmatut
esindajat, laiendades nii ettekujutust muusikalisest modernismist. Selle
ettekandega vaatame me tagasi ka Pärnu Nüüdismuusika Päevadele 2003, kui Mart
Jaanson tutvustas oma ammendavas ettekandes Arnold Schönbergi berliini
koolkonna heliloojaid ja nende loomingut, innustades sellega Pärnut külastama
antud teema uurijat professor Ludwig Holtmeierit aastal 2005. Juliane Brandes
on professor Ludwig Holtmeieri õpilane.
Dominik Sedivy räägib
võrdlevalt Schönbergi dodekafooniast ning austria helilooja Josef Matthias
Haueri (1883–1959) muusikast, mis muusikalise materjali ümberstruktureerimisel
ei ole minetanud oma väärtust muusikalise modernismi ühe näitena. Esimest korda
Eestis annab see ettekanne võimaluse asetada kõrvuti Haueri ja Schönbergi
looming.
Sümpoosioni juhataja:
Gerhard Lock