Eesti Arnold Schönbergi Ühing
Poola Vabariigi Suursaatkond
Pärnu Linnavalitsus

REEDE, 12.01.2007

19.00

Pärnu Raekoda

SIMPLE

Soolotšellokontsert

Bartosz Koziak (tšello, Poola)


[EN]




Krzysztof Penderecki

Cappriccio per Siegfried Palm


Isang Yun

Glissees


Roman Berger

Convergentions 3


Iannis Xenakis

Kottos


Heinz Holliger

Chaconne


Sary Laszlo

… for cello


Peter Sculthorpe

Requiem




SIMPLE (LIHTNE)

Tšello ei ole eriti tuntud sooloinstrumendina. Niinimetatud lai publik teab vaid Bachi süite ning võib-olla Kodaly Sonaati. Traditsiooniline tuntus “romantilise” instrumendina Brahmsi, Chopini, Rahmaninovi sonaatide või Dvoraki kontserdi kontekstis raskendab tšello nägemist iseseisva instrumendina. Samas on tšello, tulenevalt oma piiramatutest tehnilistest võimalustest, hiiglaslikust dünaamika- ja värviskaalast ning erakordsest väljendusrikkusest tõepoolest tavatu instrumendina võimeline suurepäraselt teostama igat laadi 20. sajandi muusikat.

Mstislav Rostropovitši ja Siegfried Palmi erakordne aktiivsus on mobiliseerinud 20. sajandi suurimaid heliloojaid kirjutama sooloteoseid tšellole. Paljud Rostropovitšile kirjutatud meistriteosed nagu Šostakovitši Kontsert või Britteni Süit moodustavad nüüdseks kaasaegse tšelloliteratuuri tuuma.

Soolotšello repertuaari seisukohalt oli eriti oluline Paul Sacheri 70. sünnipäev. Sel puhul tellis Rostropovitš kaheteistkümnelt heliloojalt lühikese teose, millest enamus on jäänud repertuaari. Teisalt võlgneme me palju Siegfried Palmile, kes aastate jooksul on ikka silmas pidanud “modernsemat”. Tema tellimusel sündinud teosed on näiteks Xenakise Nomos või Penderecki lühike Cappriccio, mis avaldavad jätkuvalt muljet kõlalise julguse ja innovatiivsusega.

Loomulikult on lugusid, mis pole kirjutatud Rostropovitšile või Palmile. Tulemuseks on, et nad pole eriti tuntud. Samas, kirjutades muusikat pühendamata seda mõnele hiilgavale esitajale ja tolle instrumendi tehnilisele potentsiaalile, võib mõnikord olla tulemuseks särav teos. Parimaks näiteks on Bergeri Convergentions 3 tsüklist kolmele sooloinstrumendile.

Projektis SIMPLE (LIHTNE) proovisin ma ühendada erilaadseid teoseid, mis on loodud erinevatel põhjustel erinevatele esitajatele, mis sarnanevad aga oma klassikaliselt instrumendikäsitluselt. Kavva kuulub minimaalselt tšelloväliseid vahendeid. Instrumenti ei täiendata akustiliselt või elektrooniliselt. Soovin, et publik fokuseeriks oma tähelepanu tšellole mitte kammer-, vaid sooloinstrumendina tema puhtaimal ja lihtsaimal terviklikul kujul, loobudes samas heliloojate viimase 50 aasta saavutustest, nagu hääle, lindi, võimenduse vms kasutamine. Tulemuseks peaks olema kahe kontseptsiooni kokkupõrge – idee “ilusast” ja “täiuslikust” tšellost Bachi Süidi kontekstis ühenduses muusikaga, mis muutis teadlikult esteetilise ja ekspressiivse definitsiooni ning milles puuduvad esituse, kõla-, vormi- või muud piirangud. Olen veendunud, et sellises kontekstis ja sellises teoste kombinatsioonis saavutab tšello uuesti oma algse tähenduse.

Bartosz Koziak




Bartosz Koziak, tšello (*1980) on võitnud Witold Lutoslawski nimelise Kolmanda rahvusvahelise tšellokonkursi (Varssavi 2001), pälvinud eripreemia Tšaikovski konkursil Moskvas Iannis Xenakise teose “Kottos” esituse eest ning ARD preemia Münchenis.

Esinenud paljudes tuntud kontserdisaalides: Berliini Kontserdimaja, Cité de la Musique saal Pariisis, Teatro Politeama Palermos, Witold Lutoslawski nimeline stuudio Poola Rahvusfilharmoonias Varssavis. Esinenud orkestrite solistina: NOSPR, Rahvuslik Filharmoonia, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonica Siciliana ning raadioorkestrid Varssavis ja Budapestis, dirigentideks Krzysztof Penderecki, Jan Krenz, Antoni Wit, Gabriel Chmura ja Massimiliano Caldi. Festivalide, nagu “Varssavi sügis”, “Mecklemburg Vorpommen” ja “Young Euro Classic” Berliinis regulaarne külaline. Salvestanud Poola Raadiole.

Lõpetanud kiitusega Fryderyk Chopini nimelise Muusikaakadeemia Varssavis professor Kazimierz Michalik’i ja Andrzej Bauer’i klassis ja Conservatoire National Superieur de Musique Pariisis Philippe Muller’i klassis.

Osalenud paljudes Krzysztof Penderecki’i projektides, millest olulisemaid on helilooja dirigeeritud “Concerto grosso” esmasalvestus.

Mängib Wojciech Topa instrumendil aastast 2004.

schoenberg nongrata