[FR]
UPIC’ust IanniX’ini
/katkendid/
/.../ Aastatel 1970
konstrueeris Xenakise loodud uurimiskeskus CEMAMu esimese UPIC’u versiooni,
soovides sellega muuta nähtavaks muusika mikro- ja makrostruktuuri. Mikrostruktuuri
seisukohalt võis helilooja kujutada lainekujusid ja helitugevuse graafikuid. Samuti
oli võimalik kujutada individuaalse sageduse, helitugevuse ning lainekujude
trajektooridega kaari, millest igaüks oli seotud ühe ostsillaatoriga. UPIC’u
lehekülg on niisiis teatud tüüpi partituur ning näide graafilisest sünteesist
või grafismidest, mis kontrollivad aditiivse sünteesi ning sagedusmodulatsiooni
parameetreid. Kaarte üleskirjutamine toimub kas joonistades graafilisel laual
või kasutades hiirt.
UPIC arenes põhiliselt aastatel 1970 kuni 1990-ndate algus, mil CEMAMu
produtseeris reaalajaversiooni (1987) ja versiooni PC-le Windowsi keskkonnas
(1991). 1991-2002, tulenevalt arvutite nii riist- kui ka tarkvara arengust,
töötas CEMAMu välja ainult tarkvaraversiooni UPIX (2001), mis oli oma
funktsioonidelt peagu identne 1991.aasta versiooniga. /.../
Pärast Iannis Xenakise surma võttis CEMAMu juhtimise üle Julio Estrada,
kuid CEMAMu lagunes kiiresti. ”La kitchen”, Thierry Coduys’i poolt juhitav
uurimiskeskus, seadis ülesandeks teostada maist kuni septembrini 2002 UPIC’u
ekspertiis. Selle ekspertiisi koostamisel osalesid Thierry Coduys’i palvel
informaatika ja kunstilise konsultandina programmeerija Adrien Lefčvre ning
CCMIX’i direktor Gérard Pape. /.../
Viimase üheteistkümne aasta jooksul on Les ateliers UPIC, uue nimega CCMIX
(aastast 2000), õpetanud paljusid heliloojaid ning edendanud heliloomingut.
Reaktsioonid UPIC’u suhtes on üksmeelsed: töövahend on fantastiline, kuid tema
areng on jäänud aastasse 1991 ning seda informaatika üldise tohutu arengu
tõttu. Hoolimata sellest, et vana UPIC on ikka veel kasutatav, tema
avangardistlik aspekt on jäänud veidi tahaplaanile.
Pärast CEMAMu’st maha jäänud UPIX’i programmi algkoodi analüüsi on
otsustatud uuendada programmi arhitektuuri kohasemate vahenditega. UPIX ei
tööta mujal kui Windowsis, meie soov on laiendada programmi võimalusi, kasutades
uusi palju kasutajasõbralikumaid platvorme UNIX, LINUX ja Mac OS X. Meil ei ole
õigust originaalkoodi ümbertöötamiseks.
Kolme seminari ning diskussioonide tulemusena Pariisis, Lyonis ning Santa
Cruzis USA’s võib teha esimesi kokkuvõtteid: graafilise ja kõlamaterjali seoste
valdkonnas on loodud palju programme, teiste seas Metasynth ja Hyperupic. Samas
nende kavandajad – vaatamata sellele, et nad on loonud huvitavaid programme –
pole mõistnud, et UPIC’u idee ei ole tõlkida kuvandit kõlavaks tulemuseks, vaid
pigem, et kuvand teenib kõlamassi graafilise representatsiooni huve. Nad
määratlevad kuvandi abil üldkõla parameetreid, töötamata seejuures kõla
mikrostruktuuri detailitasandil, nagu me võime teha UPIC’uga. Niisiis võime me
öelda, et UPIC on inspireerinud täiesti teistsuguseid programme, millel pole
temaga mingit otsest seost. Uue programmi vajadus, mis järgiks UPIC’u teed,
kuid läheks veelgi kaugemale, on jäänud jätkuvalt aktuaalseks.
Santa Cruzi konverentsi päevil tuletas teiste seas Curtis Roads meelde
vajadust leida palju tihedamaid seoseid graafilise või visuaalse ning kõlalise
representatsiooni vahel. Täna otsime me representatsiooni, mis oleks ühtaegu
kompositsiooni formaalse struktuuri sümbolisatsiooniks ning mis lubaks samas
tegutseda helisünteesi vallas kõigil nii mikro- kui makrotasanditel, soosides
samas graafilist nõtkust. Küsimused ning lahendused, mida UPIC esitab
elektroonilise partituuri ning graafilise sünteesi kohta, jääksid võrdselt
aktuaalseteks. /.../
Niisiis, oleme kavandanud UPIC’u looja Iannis Xenakise auks uue
programmi IanniX. Meile näib ilmne, et küsimuse all ei ole uue ”UPIC’u”
loomine, mis satuks vastuollu Iannis Xenakise ajaloolise instrumendi suure
panusega. IanniX oleks UPIC’u projekti jätkuks, eelistades elektroakustilise
partituuri graafilist representatsiooni, takerdumata vaid kujutamise juurde.
IanniX pakuks ka teistsuguseid sünteesitehnikaid, mitte ainult aditiivne
süntees ning sagedusmodulatsioon, mida me leiame implementeerituna UPIC’us.
Kunstiliselt areneks
IanniX mitmetes uutes suundades:
1) Multidimensionaalne
ja multiformaalne graafiline partituur:
UPIC’u lehekülje tasand
muutuks IanniX’i partituuri mikrotasandiks, üksiku ”kõla” representatsiooniks.
Nagu kujutatakse UPIC’u lehekülge, nii kujutatakse kõlade järgnevust. Me
soovime kujutada IanniX’is kõrgemat tasandit, mille sisse on peidetud
mikrotasand ning mille sees me kujutame ”kõlade” sekventse rikaste ja
keerulistena tänu nende juba mikrotasandil toimuvale tämbrisünteesile. Me
soovime niisiis eraldada üksiku kõla sünteesi graafilise representatsiooni
mikroformaalsel tasandil komplekssete kõlade sekventsist makroformaalsel
tasandil.
2) IanniX’is kasutatavad
või mittekasutatavad sünteesitehnikad:
Ühest küljest soovime me
jätkata aditiivse sünteesi ja sagedusmodulatsiooni ostsillaatorite sünteesi
kujutamist nagu paraeguses UPIC’us, lisades võimaluse minna vertikaalsuunas
kuni tuhande ostsillaatorini ning miks ka mitte lisada uue võimalusena
filtipankade trajektooride joonistamise?
Tuhande filtriga pank, mis töötleb valget müra, on võimalik, kasutades uut
arvutikaarti, mille on leiutanud Giuseppe de Giugno, kes tegeleb ülirikaste
kõlade sünteesi ja resünteesiga. Alates spektraalset tüüpi analüüsist ja
resünteesist võime me ette kujutada võimalust teostada editsioonioperatsioone
filtrite panga graafilise representatsiooni tingimustes, mis seda resünteesi
kujutaks.
Loomulikult on olemas teisi, rohkem xenakislikke helisünteesi võimalusi,
nagu ”Gabori matriits” (Matrice de Gabor) oma gaborettidega (Gaborette). Me
soovime niisiis kujutada väga rikkalikke editsioonioperatsioone ”Gabori
matriitsi” graafilise representatsiooni tingimustes, mis võimaldab
mikroskoopilisi operatsioone kõlagraanulite tasandil.
Loomulikult eksisteerib palju teisi sünteesi ja signaali töötlemise meetodeid,
mis väärivad inkorporeerimist IanniX’i funktsioonidena. On soovitav, et kõlad,
mida realiseeritakse sünteesi või signaali töötlemise abil, ei sõltuks
IanniX’ist, vaid oleks programmiga otseseoses võimaldades ”plug-in” tüüpi
arhitektuure.
3) Võimalus anda
komponeerimisele dünaamika ja multidimensionaalsus:
Kui Xenakis pakkus välja
meetodi joonistada arhitektilaua taga, pidas ta silmas otseselt helilooja poolt
kujutatavat joont, tema ˛esti ning graafilist representatsiooni. Tänapäeval
võime me minna veel kaugemale tänu intelligentsetele liikumisanduritele, mida
on arendatud ”La kitchenis”. Kui me ei soovi või ei suuda joonistada, on
liikumisandurid võimelised tõlkima kineetilise ˛esti otse graafiliseks
kujundiks. See on vägagi huvipakkuv kompositsiooni nii mikro- kui ka
makrotasandi jaoks. Mikrotasandil fikseerib andur ˛esti, mis esindab
meloodilist või rütmilist kõverat, samas kui makrotasandil väljendab ˛est tempo
accelerendo’t või rallentando’t.
4) Makrovorm:
multidimensionaalne ja polütemporaalne sekventser:
UPIC’u abil
komponeerimise makroformaalsel tasandil tegutseme me kahedimensionaalses
ruumis, milles graafilist partituuri mängitakse ühes tempos, isegi kui tempo on
muudetav.
Täna pakume me välja programmi, mis võimaldab ruumi multitopoloogiat ning
multitemposid, tuginedes printsiibile, mis üldistab UPIC’u, säilitades tema
puutumatuse. See Adrien Lefčvre poolt väljamõeldud printsiip on väga lihtne
formaalse matemaatika konstruktsioon, millel puudub senini rakendus, mis
võimaldaks saavutada hämmastavaid ja innovatiivseid tulemusi. Teisalt ühendaks
see muusikalise väljenduse valdkondi, mis näivad hetkel vägagi lahus. IanniX
pakub graafilise partituuri makrotasandile juba mikrotasandil konstrueeritud
kompleksse ”kõla” sümboolset representatsiooni. Selliseid kõlasid võib mõista
nagu planeetidena, millest igaüks areneb individuaalse kas staatilise või
muutuva süsteemi alusel. On võimalik lihtsalt kujutada UPIC’u paljusid
lehekülgi, mida mängitakse simultaanselt, igaüks oma geomeetriaga ja seotud
erinevat tüüpi süntesaatoritega.
IanniX’i puhul ette pandud ajatrajektooride representatsioon on samavõrd
kasutatav kõla ruumis liikumise kujutamisel. Me võime kujutada kõla, mis
pöörleb ja mille ”panoreeringutel” on erinevad nobedused. /.../