Iannis Xenakise testament
CEMAMu, CCMIX -> UPIC
Küsimus, mida hakata
peale möödunud ajastute suurmeeste pärandiga, on vaevanud iga järgmist
põlvkonda. Lihtne on eitada, kuulutada eelnev iganenuks, ajast mahajäänuks, mittevajalikuks.
Keerulisem on mõista, püüda aru saada oluliste protsesside loogikast ning näha
ka ennast protsessi osana. Mõistmiseks on vaja leida igast protsessist õige
kumulatiivne punkt, mis jääb aegade voos pinnale, milles kontsentreerub
murranguline, uut ajastut loov.
20.sajandi suurtest muusikamodernistidest on teiste kõrval Iannis Xenakis
jätnud peale oma isikupärase ja kordumatu muusika järeltulevatele põlvedele
rohkesti heliloomingutehnilisi ideid, mille kallal edasi töötada.
Laevaehitusinseneri haridusega Xenakise dualistlik profiil helilooja ja
arhitektina viis teda paljudel puhkudel lahendusteni, mille peale klassikalise
konservatooriumihariduse saanud ”puhas” muusik ei pruugi ettevalmistuse
piiratuse tõttu tulla.
Seotus arhitektuuriga juhtis Xenakise visuaalse ja auditiivse ühenduste
otsimiseni. Esimesel perioodil, 50ndatel-60ndatel, olid tema tähelepanu keskmes seosed
arhitektuursete ja muusikaliste lahenduste vahel (olulisemaks selle perioodi
teostepaariks on Philipsi paviljon Brüsseli maailmanäitusel ja Metastaseis
sümfooniaorkestrile); teisel perioodil, 70ndatel, muusikat, valgust, ruumi,
värve, liikumist integreerivad meie aja mõttes multimeediakompositisoonid ehk
Xenakise oma sõnaga polütoobid (polü = palju, topos = valdkond) ning kolmandal
perioodil, 80ndatel-90ndatel, eelnenud perioodide summa, muusika visuaalse
modelleerimise süsteem UPIC.
Poeetiliselt võib öelda, et UPIC sündis arhitekti töölaua taga mõeldes
muusikast. UPIC’u aluseks on lihtne küsimus: ”Kuidas see joon võiks kõlada?” Nii
Xenakise enda kui ka paljude tema abiliste aastatepikkune töö on olnud sellele
küsimusele vastuse otsimine. Selles küsimuses on oluline nüanss. Küsimus ei ole
näiteks ”kuidas see punkt võiks kõlada?” Küsimus esitatud kujul on võti ka
Xenakise enda muusika stiili juurde. Viiekümnendate lõpus kritiseeris ta
teravalt serialismi, nimetades seda ebapiisavaks, meelevaldseks (vrd. Xenakis
1955). Xenakist on nende seisukohtade tõttu omakorda kritiseeritud ning
arvatud, et ta ei saanud serialismist aru ning talle lihtsalt ei meeldinud see
muusika, mida serialistid kirjutasid. Tegelikult näib, et Xenakis ei
kritiseerinud mitte niivõrd seriaalset meetodit, vaid pigem 50ndate totaalse
serialismi perioodil suures Weberni-vaimustuses esile tunginud nö.
”serialistlikku stiili”, mille eriti punktmuusika segment näib tõepoolest
tihtipeale kõlavat meelevaldsena (mõnede hinnangute järgi oli see eraldi
eesmärk – ”võimatuse deliirium”) ning asetas serialistide muusika näilisele
meelevaldsusele vastukaaluks looduse protsesside loogikast tuleneva
matemaatilistele mudelitele tugineva muusika. See, et ta nimetas oma tehnikat
stohhastiliseks, oli matemaatiline termin ja sellel ei olnud midagi pistmist
juhusega Cage’likus tähenduses: kõveraid tootsid paljud erinevad matemaatilised
funktsioonid ja valemid, mille hulgas Xenakise eriline huvi oli sel perioodil
suunatud eelkõige tõenäosusarvutuse kui muusikalise materjali jaoks uudse ja
viljaka reservuaari vastu. Mõtlemine arhitektuurikategooriates andis talle aga
kindluse väita, et mõttekas kogutervik peab alati ehituma, ei saa olla suvalist
punkti ruumis loogiliselt põhjendatud (loodusseadustega kooskõlas)
seostevõrgustikuta. Xenakise serialismikriitika üheks lähtekohaks võis olla ka
tema uuematest kosmoloogilistest teooriatest mõjutatud maailmapilt, mille järgi
universum on ühtne mateeriat, aega ja ruumi siduv kogum, kusjuures need kolm
komponenti on ühenduses ning toimub nendevaheline energiatransformatsioon.
Niisiis, lisaks mateeria energiale saame selle teooria kohaselt rääkida ka aegruumi
enda geomeetrilisest energiast. Nendest seisukohtadest lähtuvalt võis
Xenakisele näida serialistide kaksteistheliruum loodusseadustega vastuolus
oleva abstraktse staatilise konstruktsioonina, milles puudub vormi loova
tegurina aeg.
Armastus joone kui punktide loogilise koosluse vastu viis Xenakise
loomulikult ka pinnani. Ning mitte lihtsalt kahemõõtmelise, vaid
kolmemõõtmelise pinnani ruumis. Tema erilise huvi all olid hüperboolsed
paraboolpinnad, mida ta kasutas näiteks Philipsi paviljoni projekteerimisel.
Hüperboolsete paraboolide ehk PH-de puhul hämmastas teda ennastki ehitise
puhtalt matemaatilisest struktuurist tulenev äärmine vastupidavus. See tõdemus
ei olnud teoreetiline, vaid tugines Hollandis enne paviljoni ehitamist läbi
viidud põhjalikele katsetele. Muusikalise mõtte arengu seisukohalt oli
lahtirebimisel punkti kammitsaist määrav tähtsus. Euroopa muusikas tuhande
aasta jooksul kivistunud ”noodi” mõiste juurest toimus areng uusi mõtteruume
avava ”joone, kaare, kõverani”. Kui muusikaline ”noot” on lääne muusika ajaloos
olnud põhiliselt määratud kahe parameetri – helikõrguse ja helikestuse abil,
siis Xenakise ”kaar” on kompleksne nähtus, mis seob palju, võib-olla isegi
lõputult palju helikõrgusi ühte sujuvasse glissandoliikumisse ühest helikõrgusest
teise ning jätab lahtiseks ka helikestuse, kuna ”kaar” võib kesta inimlikus
mõõtkavas lõputult kaua. Selline lääne muusikas uudne seniste konstantide
degradeerimine muutujateks tõstis esile uued konstandid, uued heliparameetrid.
Võib-olla andis just see Xenakise kaasaegsetele võimaluse öelda, et nad kuulsid
tema muusikas euroopa muusika kontekstis midagi olemuslikult uut.
Xenakise põhjendus oli, et midagi uut õigupoolest polnud. Lihtsalt
keskenduti muudele asjadele kui senises muusikapraktikas tavaks. Mõtlemine
punktide asemel joontes (kaartes, kõverates) või pindades, mis võis ühe
konstandina tõsta esile näiteks tämbri, ei teinud Xenakisest veel sonoristi või
uue aja melomaanist tämbriimetlejat. Nautlemine ilmselt ei olnud tema loomuses
ning arvatavasti oli see ka üks põhjuseid, miks tema muusikat tema uuel
kodumaal Prantsusmaal eriti hästi vastu ei võetud. Xenakise kui süvitsimineva
modernisti jaoks näis olevat oluline ”mitte ilu, vaid tõde”. Mõte, mille on oma
kreedona sõnastanud muusikalise modernismi isa Arnold Schönberg. Xenakise tõde
peitus looduslikes protsessides: gaasimolekulide liikumise seaduspärasustes,
pilveformatsioonides, hiidrohutirtsude sirinaväljades, milles ta otsis
olemuslikke morfoloogilisi seoseid muusika struktuuridega. Loomulikult olid
tema tohutuks inspiratsiooniallikaks ka isiklikult läbi elatud sõjakošmaarid:
rahumeelne demonstratsioon, milles ta ise osales, aeti sõjalise jõuga laiali.
Üksikud püssipaugud, seejärel rohkem, siis juba terve parv püssipauke ja
kuulide vingumisi, siis kahurid, inimeste karjed. Xenakis on ühe elamusena
meenutanud ka näiteks pommitamise mürasid: lennukite undamine, alguses
üksikute, siis järjest enamate pommide langemise vilinad ja plahvatused (vrd. XENAKIS 2005).
CEMAMu
Kaugelt vaadates tundub
kõik pehme ja ilus. Nii ka Pariis oma muinasjutuliste turistivaatamisväärsuste
ning prantsuse muusika sulni kõlaga. Tegelikkus on teistsugune, sealjuures
mitte põrmugi vähem huvitav: enamus sellest linnast on karused agulid täis
väsinud nägudega inimesi ning kihutavaid autosid. Nii on ka prantsuse
muusikaga: sulni pealispinna all otsib nüüdisprantsuse helilooja ürgset
metsikust ning muusikute igapäevaelu on täis tihedat konkurentsi ja
olelusvõitlust.
Kaugelt tulnule näib ka prantsuse nüüdismuusikasituatsioon üheainsa suure IRCAM’ina. Tegelikkus on reljeefsem, kontrastiderohkem, täis emotsioone, sealhulgas ka tumedaid. Võib öelda, et Pariisi viimase poole sajandi muusikaelu suurkujudeks pärast Olivier Messiaeni on jäämas Pierre Boulez ja Iannis Xenakis. Teisi on loomulikult ka: Dutilleux, Schaeffer, Henry, Barraqué, Bayle, Amy, Aperghis, Grisey, Manoury, Dusapin, Daniel-Lesur... Messiaen säilitas teatud ”rahuliku” positsiooni konservatooriumi heliloomingu õppejõu ning Sainte-Trinité kiriku organistina, kuid tema õpilased Boulez ja Xenakis sööstsid modernistidest maailmaparandajatena algusest peale võitlusse esinejate, vabakutseliste, institutsioonide loojate ning ideoloogiliste juhtidena. Kui Georges Pompidou, pärast Prantsusmaa vabastajat Charles de Gaulle’i üks võimsamaid Teise Maailmasõja järgseid prantsuse presidente, põlistas ennast jäädavalt nüüd tema nime kandvas multifunktsionaalses kultuurikeskuses, siis mahtus Pompidou plaanidesse ka nüüdismuusikakeskus, IRCAM, mida kutsuti juhtima sel ajal oma poliitiliste veendumuste tõttu omamoodi maapaos olev Pierre Boulez. IRCAM ei olnud alguses ainult Boulezi asi, selle juures oli palju teisi juhtivaid prantsuse nüüdismuusika loovisikuid, sealhulgas ka Xenakis. Mitu suurust ei mahu aga ühele ”troonile”. Xenakis oli asutanud aastal 1965 oma loomingulis-teadusliku keskuse CEMAMu. Selle olemasolu andis talle võimaluse tegutseda ka IRCAM’ist eraldi. CEMAMu loomise eesmärk oli lihtne: ühendades teaduse, sealhulgas täppisteaduste, bioloogia ning erinevate kunstialade – kujutav kunst, skulptuur, arhitektuur -- uusimaid saavutusi, tuua uusi uudseid ideid ka muusikaloomingusse. Xenakis kirjutab Prantsusmaa Kultuuriministeeriumile esitatud CEMAMu tegevuskavas aastateks 1976/77 järgmist: ”Loomulikult on see programm mõeldud paljudeks tegevusaastateks ning ei puuduta vaid aastat 1976, vaid ka järgnevaid.
A. Muusikauurimus: 1.
helisüntees, lähtudes matemaatilistest funktsioonidest ja arhitektuuridest nagu
kõlakvandid, Markovi ahelad, Browni liikumine, sõelad; 2. helide kombinatoorika,
kasutades stohhastilisi protsesse või lõpetatud perioodilisust; 3. muusikalise
(või visuaalse) kompositsiooni makroskoopiliste struktuuride tüübid, mis
tulenevad punktidest 1 ja 2.
B. Akustilised ja
psühhofüsioloogilised rakendused: eelnevad uurimused annavad võimaluse
selgitada mõõtmistulemusi võrreldes tajuläve olulisi ilminguid. Ette on näha
koostööd teiste keskustega.
C. Tarkvaraarendus
lähtudes punkt A helide funktsionaalsest töötlemisest ja muusikalistest
struktuuridest. Näiteks: filtrifunktsioon, ringmodulatsioonifunktsioon,
Fourier’ seeriate summa, transformatsioonid komplekssetel kahe- või
kolmedimensionaalsetel skeemitasanditel. Peale selle jaotumine kõlapankadesse:
elektroonilised, digitaalsed või konkreetsed helid, salvestatuna arvuti passiivmällu,
kasutatavad automaatse montaaži ja miksimise puhul ilma kääride ja liimita,
katood- või muul ekraanil. On niisiis realiseeritavad momentaanselt, säästes
automaatselt paljust elektroakustilise muusika stuuditotes tavalisest
käsitööst.
D. Visuaalne ja
muusikapedagoogika projekt. Sisu ja eesmärgid: anda lastele viiest
kaheksateistkümne eluaastani (loomulikult ka täiskasvanutele) võimalus ja
õhutada neid mõtlema kõladele, värvidele, vormidele, aga ka struktuuridele
(abstraktses mõttes konstruktsioonidele või arhitektuuridele), neid
realiseerima, katsetama, transformeerima ning väljendama visuaalsete või
kõlaliste sündmustena. Niisiis mitte ainult värvipliiatsid, materjalid või
klotsid, vaid ka trummid, kellad, klahvpillid, konservipurgid, ka neist moodustatud
ansamblid, ”komponeerimise” vormid, otsuste tegemised. Seejärel, kõrgemal
tasandil, luua arhitektuure ja isegi uusi objekte. Näiteks: 1. mitte ainult
rahulduda laulude õppimisega antud heliridades, vaid konstrueerida uus, või
isegi mitmeid uusi heliridu ning laulda või mängida kõlasid neis järjest
abstraktsemates heliridades, saades juhtnööre alles vahetult enne alustamist;
2. mitte kasutada ainult kivinenud vorme: ruute, ringe, kolmnurki, aga ka nende
elementide transformatsioone jätkuvas või katkelises, plahvatuslikus või
tajumatult aeglases ajalises järgnevuses; 3. mõlemal juhul mängida visuaalsete
elementide konfiguratsioonidega (punktid) või kõladega (lühikesed helid)
piisavalt suures koguses ning formeerida sillerdavaid pilvi, muutes statistiliselt
nende iseloomu: tihedust, jaotumist regiooniti, kõrvalekalde tüüpi... Ühendada
niisiis mängides teaduslik doktriin (matemaatika, füüsika...) loova ja
kunstilise väljendusega. Lisaks klassid, allklassid, koordinaatide tulemused,
allklasside loogilised kombinatsioonid või korra, ekvivalentsuse, tõenäosuse,
topoloogiate jne. struktuurid.
Anda niisiis lapsele (või täiskasvanule) teoreetilised ja tehnoloogilised
vahendid, millega treenida abstraktse mõtlemise valdkonnas liidus tunnete ja
kuntniku reaalsusega oma loovust ja uurijavaimu. Kujundada terviklikku inimest”
(Xenakis 1976).
CCMIX
CEMAMu uurimistulemuste ”rahva sekka viimise” mooduliks kujunes 1985.aastal loodud UPIC’u ateljee (Les Ateliers UPIC), mille tegevus laienes pedagoogilise ning muusikaloomekeskuse suunas. UPIC’u ateljeed juhib aastast 1991 ameerika päritolu helilooja Gérard Pape. Pärast Xenakise surma aastal 2001 leidis Xenakise lesk Françoise, et CEMAMu tegevuse võib lugeda lõppenuks. CEMAMu likvideeruski aastal 2003. Endine Les Atelier UPIC formeerus aga uue nime all CCMIX (Centre de Création Musicale Iannis Xenakis / Iannis Xenakise muusikaloomekeskus). Lisaks teaduslikule uurimistööle ja tarkvaraarendusele on CCMIX ka oluliseks loominguliseks koosluseks. Korraldatakse festivale ning muid erinevat tüüpi loomingulisi väljaastumisi. Näiteks toimus aprillis 2005 Pariisis Moliere nimelises luuleteatris CCMIX’i korraldusel festival MusiPoeSci, mille kuus kontserti ühendasid muusika, poeesia ja teaduse. Lisaks resideerivate heliloojate baasile on CCMIX ka õppekeskus. Korraldatakse kahte erineva mahuga kursust, suvist kuuajalist ning sügisest kevadeni vältavat kaheksakuulist. Lisaks loengutele ja seminaridele on mõlema kursuse koostisosaks ka praktiline töö stuudios, milleks iga osavõtja saab stuudioaega 9 tundi nädalas. Kursuse lõpus on ette nähtud kontsert töö tulemustest (vrd. CCMIX 2005). Infot keskuse igapäevasest tegevusest leiab lehelt www.ccmix.com.
UPIC
Xenakise üheks eredamaks leiutiseks võib pidada süsteemi UPIC. Et UPIC’u loogika peale tulla, oli Gérard Pape’i meelest vaja olla Xenakise kombel visuaalsete aladega sina peal (Pape 6.9.2005). UPIC’u kontseptsiooni formuleeris Xenakis järgmiselt: “UPIC (Unite Polyagogique Informatique du CEMAMu / CEMAMu mitmedimensionaalne informaatikaseade) on masin, mis on mõeldud muusikalise partituuri interaktiivseks komponeerimiseks. Selle süsteemi uus ja viimane versioon pöörleb AT386 arvutis, mis on ühendatud reaalajassünteesiüksusega. Uus tarkvara kujutab enesest hiirega juhitavat ”kasutajasõbralikku" aknastiilis graafilist kasutajaliidest ja võimaldab nii reaalajas joonistamist, toimetamist, muusika lehekülje mängimist kui ka ”esituse” salvestamist. /.../ UPIC on heliloomingu süsteem, mis ühendab graafilise partituuri editori, helieditori ning võimsa "ettekande" (play-back) süsteemi, mis kõik kasutavad sama infot. Seetõttu on ajal, kui muusika kõlab, võimalikud kõik joonistamise ja töötlemise operatsioonid. Kogu juhtimine toimub hiire abil. Menüükäsk võimaldab transformeerida hiirega joonistatud sisendmaterjal digitaliseerituks ja vastupidi. UPIC’u partituuriks on kogum jooni, mida võib nimetada "kaarteks". Üks kaar on helikõrgus (sagedus) suhtes ajaga koordinaatteljestikus. Sageduse muutused on jätkuvad ja võivad katta terve ambituse. Vältused võivad esineda vahemikus 6 millisekundit kuni muusikalise lehekülje kogukestus (maksimum 1 tund). Seadeldis on mõeldud kompleksselt väljendama sageduse ja vältuse väärtusi. Selles mõttes on ”kaare” mõiste klassikalise notatsiooni ”noodi” laienduseks. Lisaks on igal kaarel hulk heliomadusi, mida võib reaalajas mahamängimise käigus muuta. Heli editeerimine UPIC’us hõlmab lainekujude ülejoonistamist ning ümberdefineerimist, enveloppe, sageduse ja amplituudi tabeleid, kaare määratluste moduleerimist ning audiokanalite parameetrite modifitseerimist (dünaamika ja envelop). Kõik need operatsioonid on võimalikud mahamängimise käigus ning kohe kuulda. Sama graafilise partituuri erinevaid kõlalisi tõlgendusi võib läbi proovida kaarte rühmade abil. Rühmad koosnevad ühest kaarest kuni terve terve leheküljetäie kaarteni ning võimaldavad silmpilkset ja täielikku heli parameetrite muutmist (lainekuju, transpositsioon jne.). Mahamängimise käigus võib muusik liikuda ühelt leheküljelt teisele ning kontrollida tempot ja mahamängimise paika, liikudes hiirega üle kogu lehekülje. Tulemuse elava interpretatsiooni võib salvestada töödeldavaks objektiks, "sekventsiks". Tempo ja positsioon sekventsis on kontrollitavad sekventsi mahamängimise käigus.
Lehekülje joonistamine ja editeerimine: liigutatavates ja muudetava
suurusega akendes võib maksimaalselt olla lahti ja näha neli
partituurilehekülge. Kõvakettale salvestatud lehekülje avamisel laetakse see
muutmällu. Seetõttu on kõiki järgnevaid operatsioone võimalik teostada
lehekülje mängimisega üheaegselt. Kaari võib joonistada kasutades üht
joonistusmeetoditest (vaba käsi, murdjoon jne.). Kui nii määrata, paigutub kaar
leheküljele samal hetkel, kui selle joonistamine lõpeb. Kui 64 ostsillaatori
piir ületatakse, kaare lisamine ei õnnestu. Igal hetkel on võimalik muuta
ettemääratud valikute hulka (lainekuju, envelop, sagedusmõõtkava,
amplituudimõõtkava, kaal, moduleeriv kõver, audiokanal). Üks lehekülg sisaldab
maksimaalselt 4000 kaart. Kasutatavad on tavalised töötlemiskäsud (lõika,
kopeeri, aseta). Igal leheküljel võib luua neli erineva tüüpvalikuga (blokk,
nimekiri, kriteeriumid) kaarte rühma, igas rühmas suvaline arv kaari. Rühma
puhul võib rakendada geomeetrilisi operatsioone nagu sümmeetria, rotatsioon,
vertikaalne joondamine. Kui vaja, on võimalik hetkega muuta rühma kuuluvate
kaarte omadusi (signaalikuju, enveloppi, sagedusmõõtkava, amplituudimõõtkava,
kaalu, moduleerivat kõverat, audiokanalit. Veel enam, rühma võib hetkega sulgeda,
"soolo-editeerida" ja/või transponeerida.
Helitöötlus: iga kaar on seostatud ostsillaatoriga, mille konfiguratsioon
on sätestatud järgmiste kõvera omaduste jaoks: lainekuju, envelop, moduleeriv
kõver, audiokanal. Enne ostsillaatorile edastamist konverteeritakse kaare ja
envelopi graafilised andmed vastavalt sagedus- ja amplituuditabeliks.
Lainekujud ja envelopid võib saada joonistades või tuletades sämplitud ning
normaliseeritud kõlast. Konversioonitabelite sisu on defineeritav kas
joonistades või menüükäsu abil ning ülejoonistatav. Sagedustabeli
definitsioonimenüü käsk võimaldab kasutajal sätestada ambituse piire (hertsides
või pooltoonides) ja muusikalise skaala parameetreid (häälestusühik ja selle
võrdne jaotus oktaavis). Sagedustabelit võib ümber pöörata ja muuta katkematuks
või astmeliseks. Viimasel juhul on astmed oktaavi jaotused. Kui mängida
astmelise sagedustabeliga, järgivad kaaresisesed helikõrguse muutused tabeli
sagedusastmeid.
Esitus: reaalajas on võimalik maha mängida ainult ühte lehekülge korraga.
Korraga võib eraldi akendes lahti olla maksimaalselt neli üksteise külge seotud
või sidumata lehekülge. Sellel lihtsalt klikates valib kasutaja, millist
lehekülge mängida, peatades või jätkata mahamängimist, defineerida
mahamängimise võimalikud ajapiirid vabalt valitud silmusena (loop). Tempot ja
mängukohta võib defineerida hiire liikumisega leheküljel või sisestades nende
väärtused. Lehekülje piires on võimalikud kõik liikumistüübid (edasi, tagasi,
hüppeline, kiirenev, aeglustuv). Kui tempot ei kontrollita (not
user-controlled), mängitakse lehekülge püsivas tempos. Igal leheküljel on
määratud kanali parameetrite hulk (dünaamika ja envelop). Ettekande ajal on
reaalajas kontrollitavad kõigi 16 väljundaudiokanali dünaamika ja envelop. Kuna
kanali envelop ulatub üle terve lehekülje, on võimalik lokaalselt määratleda
kaare tähtsus, suunates ta teatud kanalisse. UPIC’us on sekvents salvestatav
ettekande ajal (kontrollituna või mitte) ükskõik milliselt järgnevalt lehekülje
positsioonilt 6 millisekundilise täpsusega, maksimum 12 minutit ettekannet. See
on näha ajakõvera positsioonidena. Iga sekventsi lõiku võib üle kirjutada kas
uue salvestise või ülejoonistamisega. Sekventsi ettekanne on joonistatud välja
oma aknas ja seda võib juhtida hiirega (nagu lehekülgegi). Kui on salvestatud
neli lehekülge, on kasutajal võimalik töötada kahe sekventsiga.
Salvestamine: leheküljed, lainekujud, graafikid, transformatsioonitabelid
ja sekventsid on salvetatud kõvakettale eraldi pankadesse (DOS failid). Pangad
on kaitstud salasõnaga. Võimalik on objektide ja pankade kopeerimine,
ümbernimetamine ja kustutamine. Kasutaja võib salvestada objekte, mis pärinevad
erinevatest pankadest. Objekti võib salvestada igasse panka.
Võtkem kokku tänase UPIC’u süsteemi põhilised omadused. Olemas on põhiliste
käskude integratsioon tervikusse, eriti sämplimisvahendid (salvestus,
mahamängimine, lihtsad töötlemisfunktsioonid). Ettekande sünkroniseerimine
välise seadmega nagu näiteks kommunikatsioon UPIC’u ja MIDI seadmete vahel on
hetkel uurimisel. Toolsid võimaldavad sisestada UPIC’u pankadesse teiste
programmidega toodetud andmeid. Süsteem on industrialiseeritud ja läheb müüki
1991.aasta jooksul. Tehniline kirjeldus:
A) Riistvara: Baasarvuti
PC-AT 386, vähemalt 3 megabaiti mälu, kõvaketas, hiir, MIDI kaart, vaba
lisavõimalusena digitaalne joonestuslaud. Sobivad kõik Summagraphic süsteemiga
kokku sobivad digitaalsed joonestuslauad (suurusega A0 kuni A4).
Reaalajas sünteesi
vahend 64 ostsillaatoriga 44,1 kHz ning FM konverter (laiendamisvõimalusega
kuni 128): 4 audio väljundkanalit, 2 audio sisendkanalit AES/EBU
kasutajaliidesega
(laiendamisvõimalusega
kuni nelja konverterini).
Võimalused: 4 lehekülge,
igal 4000 kaart; 64 lainekuju (4K kirjed); 4 sagedustabelit (16K kirjed); 128
graafikpi (4K kirjed); 4 amplituuditabelit (16K kirjed); 2 sekventsi (iga 12
minutit, 6 ms täpsusega)
B) Tarkvara
põhiomadused: DOS keskkond, Windows 3.x (graafiline keskkond avanevate menüüde
ja hüpikakendega). Salvestusleheküljed, lainekujud, graafikid, sagedustabelid,
amplituuditabelid ja sekventsid on salvestatud eraldi pankadesse kettal. Pangad
on kaitstud salasõnaga.
Objektide joonistamine
algab kas käsust või joonistamisest ning on ülejoonistatavad. Objektid on näha
ülelaotuvatel, muudetava raami ja ning kujutise suurusega akendes. Töötlemine:
mitu tüüpi valikuid (plokk, list, kriteeriumid) lubama luua kuni neli rühma
kaari lehekülje kohta. Iga rühma võib vaikima panna (muted), soolotöötlus
(soolo-editeerimine), graafiline transformeerimine ja reaalajas kontroll. Kõla:
Vaata C (Kontroll reaalajas)
C) Kontroll reaalajas:
Lehekülje kontroll. Tempo. Mänguaja intervall (silmusega või silmuseta
(looping)). Lehekülje sisse/väljalülitus. Positsioon leheküljel. Igal
audiokanalil dünaamika ja envelop. Sekventsi kontroll. Tempo määratlus.
Sekventsi sisse-/väljalülitus. Rühma kontroll. Soolo. Vaikus (mute). Transpositsiooniväärtus. Sagedusmodulatsioon.
Väljundkanal. Lainekuju (64 hulgast). Sagedustabel (4 hulgast). Envelop (128
hulgast). Amplituuditabel (4 hulgast). Joonistamine mahamängimisega ühel ajal. Lehekülje mängimisega üheaegselt
võib kasutaja muuta selle lainekujusid, enveloppe ja konversioonitabeleid. Uut
kaart on võimalik kuulda kohe, kui joonistamine on lõpetatud. Olemasoleva kaare
võib üle joonistada enne tema lõppemist ning kuulata samal ajal” (Xenakis 1992).
Nüüdseks on tehnoloogia
areng viinud selleni, et mitmed jõud kavandavad UPIC’u edasiarendamist. Üheks
selliseks katseks on loomingulise koosluse ”La kitchen” välja töötatud
prototüüp IanniX, mille baasideed on järgmised: ”/.../ Aastatel 1970
konstrueeris Xenakise loodud uurimiskeskus CEMAMu esimese UPIC’u versiooni,
soovides sellega muuta nähtavaks muusika mikro- ja makrostruktuuri.
Mikrostruktuuri seisukohalt võis helilooja kujutada lainekujusid ja helitugevuse
enveloppe. Samuti oli võimalik kujutada individuaalse sageduse, helitugevuse
ning lainekujude trajektooriga kaari, millest igaüks oli seotud ühe
ostsillaatoriga. UPIC’u lehekülg on niisiis teatud tüüpi partituur ning näide
graafilisest sünteesist või grafismidest, mis kontrollivad aditiivse sünteesi
ning sagedusmodulatsiooni parameetreid. Kaarte üleskirjutamine toimub kas
joonistades graafilisel laual või kasutades hiirt.
UPIC arenes põhiliselt aastatel 1970 kuni 1990-ndate algus, mil CEMAMu
töötas välja reaalajaversiooni (1987) ja versiooni PC-le Windowsi keskkonnas
(1991). 1991-2002, tulenevalt arvutite nii riist- kui ka tarkvara arengust,
töötas CEMAMu välja ainult tarkvaraversiooni UPIX (2001), mis oli oma
funktsioonidelt peagu identne 1991.aasta versiooniga. /.../
Pärast Iannis Xenakise surma 2001 võttis CEMAMu juhtimise üle Julio
Estrada, kuid CEMAMu lagunes kiiresti. Thierry Coduys’i poolt juhitav
uurimiskeskus ”La kitchen” seadis ülesandeks teostada maist kuni septembrini
2002 UPIC’u ekspertiis. Selle ekspertiisi koostamisel osalesid Thierry Coduys’i
palvel informaatika ja kunstilise konsultandina programmeerija Adrien Lefèvre
ning CCMIX’i direktor Gérard Pape. /.../
Viimase üheteistkümne aasta jooksul on Les ateliers UPIC, aastast 2000 uue
nimega CCMIX, õpetanud paljusid heliloojaid ning edendanud heliloomingut.
Reaktsioonid UPIC’u suhtes on üksmeelsed: töövahend on fantastiline, kuid selle
areng on jäänud aastasse 1991 ning seda informaatika üldise tohutu arengu
tõttu. Hoolimata sellest, et vana UPIC on ikka veel kasutatav, on tema
avangardistlik aspekt jäänud veidi tahaplaanile.
Pärast CEMAMu’st maha jäänud UPIX’i programmi algkoodi analüüsi on
otsustatud uuendada programmi arhitektuuri kohasemate vahenditega. UPIX ei
tööta mujal kui Windowsis, meie soov on laiendada programmi võimalusi,
kasutades uusi palju kasutajasõbralikumaid platvorme UNIX, LINUX ja Mac OS X.
Meil ei ole ka õigust originaalkoodi ümbertöötamiseks.
Kolme seminari ning diskussioonide tulemusena Pariisis, Lyonis ning Santa
Cruzis USA’s võib teha esimesi kokkuvõtteid: graafilise ja kõlamaterjali seoste
valdkonnas on loodud palju programme, teiste seas Metasynth ja Hyperupic. Samas
nende kavandajad – vaatamata sellele, et nad on loonud huvitavaid programme –
pole mõistnud, et UPIC’u idee ei ole tõlkida kuvandit kõlavaks tulemuseks, vaid
kuvand teenib pigem kõlamassi graafilise representatsiooni huve. Nad
määratlevad kuvandi abil üldkõla parameetreid, töötamata seejuures kõla
mikrostruktuuri detailitasandil, nagu me võime teha UPIC’uga. Niisiis võime me
öelda, et UPIC on inspireerinud täiesti teistsuguseid programme, millel pole
temaga mingit otsest seost. Uue programmi vajadus, mis järgiks UPIC’u teed,
kuid läheks veelgi kaugemale, on jäänud jätkuvalt aktuaalseks.
Santa Cruzi konverentsi päevil tuletas teiste seas Curtis Roads meelde
vajadust leida tihedamaid seoseid graafilise või visuaalse ning kõlalise
representatsiooni vahel. Täna otsime me representatsiooni, mis sümboliseeriks
ühtaegu kompositsiooni formaalset struktuuri, lubaks samas tegutseda
helisünteesi vallas kõigil nii mikro- kui makrotasanditel, soosides ka
graafilist paindlikkust. Küsimused ning lahendused, mida UPIC püstitab
elektroonilise partituuri ning graafilise sünteesi kohta, jääksid võrdselt
aktuaalseteks. /.../
Niisiis, oleme kavandanud UPIC’u looja Iannis Xenakise auks uue
programmi IanniX. Meile näib ilmne, et küsimuse all ei ole uue ”UPIC’u”
loomine, mis satuks vastuollu Iannis Xenakise olulise ajaloolise instrumendiga.
IanniX oleks UPIC’u projekti jätkuks, eelistades küll elektroakustilise
partituuri graafilist representatsiooni, kuid takerdumata seejuures vaid
kujutamisse. IanniX pakuks ka teistsuguseid sünteesitehnikaid, mitte ainult
aditiivne süntees ning sagedusmodulatsioon, mida me leiame implementeerituna
UPIC’us. Kunstiliselt areneks IanniX
mitmetes uutes suundades:
1) Multidimensionaalne ja
multiformaalne graafiline partituur: UPIC’u lehekülje tasand muutuks IanniX’i
partituuri mikrotasandiks, üksiku ”kõla” representatsiooniks. Nagu kujutatakse
UPIC’u lehekülge, nii kujutatakse kõlade järgnevust. Me soovime kujutada IanniX’is kõrgemat tasandit, mille
sisse on peidetud mikrotasand ning mille sees me kujutame ”kõlade” sekventse
rikaste ja keerulistena tänu nende juba mikrotasandil toimuvale tämbrisünteesile.
Me soovime niisiis eristada üksiku kõla sünteesi graafilise representatsiooni
mikroformaalsel tasandil komplekssete kõlade sekventsist makroformaalsel
tasandil.
2) IanniX’is kasutatavad
või mittekasutatavad sünteesitehnikad: ühest küljest me soovime jätkata
aditiivse ja sagedusmodulatsiooni ostsillaatorite sünteesi kujutamist nagu
paraeguses UPIC’us, lisades võimaluse minna vertikaalsuunas kuni tuhande
ostsillaatorini ning miks ka mitte lisada uue võimalusena filtripankade
trajektooride joonistamine? Võimalik on tuhande filtriga pank, mis töötleb
valget müra, kasutades uut arvutikaarti, mille on leiutanud ülirikaste kõlade
sünteesi ja resünteesiga tegelev Giuseppe de Giugno. Alates spektraalset tüüpi
analüüsist ja resünteesist võime me ette kujutada võimalust teostada
editsioonioperatsioone filtrite panga graafilise representatsiooni tingimustes,
mis seda resünteesi kujutaks. Loomulikult on olemas ka teisi, rohkem
xenakislikke helisünteesi võimalusi, nagu ”Gabori matriits” (Matrice de Gabor)
oma gaborettidega (Gaborette). Me soovime niisiis kujutada väga rikkalikke
editsioonioperatsioone ”Gabori matriitsi” graafilise representatsiooni
tingimustes, mis võimaldab mikroskoopilisi operatsioone kõlagraanulite tasemel.
Loomulikult eksisteerib palju teisi sünteesi ja signaali töötlemise meetodeid,
mis väärivad inkorporeerimist IanniX’i funktsioonidena. On soovitav, et kõlad,
mida realiseeritakse sünteesi või signaali töötlemise abil, ei sõltuks
IanniX’ist, vaid oleks programmiga otseseoses võimaldades ”plug-in” tüüpi
arhitektuure.
3) Võimalus anda
komponeerimisele dünaamika ja multidimensionaalsus: kui Xenakis pakkus välja
meetodi joonistada arhitektilaua taga, pidas ta silmas otseselt helilooja poolt
kujutatavat joont, tema žesti ning graafilist representatsiooni. Tänapäeval
võime me minna veel kaugemale tänu intelligentsetele liikumisanduritele, mida
on arendatud ”La kitchenis”. Kui me ei soovi või ei suuda joonistada, on
liikumisandurid võimelised tõlkima kineetilise žesti otse graafiliseks
kujundiks. See on väga huvipakkuv kompositsiooni nii mikro- kui ka makrotasandi
jaoks. Mikrotasandil fikseerib andur žesti, mis esindab meloodilist või
rütmilist kõverat, samas kui makrotasandil väljendab žest tempo accelerendo’t
või rallentando’t.
4) Makrovorm:
multidimensionaalne ja polütemporaalne sekventser: UPIC’u abil komponeerimise
makroformaalsel tasandil tegutseme me kahedimensionaalses ruumis, milles
graafilist partituuri mängitakse ühes tempos, isegi kui tempo on muudetav. Täna
pakume me välja programmi, mis võimaldab ruumi multitopoloogiat ning
multitemposid, tuginedes printsiibile, mis üldistab UPIC’u, säilitades tema
puutumatuse. See Adrien Lefèvre poolt väljamõeldud printsiip on väga lihtne
formaalse matemaatika konstruktsioon, millel puudub senini rakendus, mis võimaldaks
saavutada hämmastavaid ja innovatiivseid tulemusi. Teisalt ühendaks see
muusikalise väljenduse valdkondi, mis näivad hetkel vägagi lahus. IanniX pakub
graafilise partituuri makrotasandile juba mikrotasandil konstrueeritud
kompleksse ”kõla” sümboolset representatsiooni. Selliseid kõlasid võib mõista
nagu planeetidena, millest igaüks areneb individuaalse kas staatilise või
muutuva süsteemi alusel. On võimalik lihtsalt kujutada UPIC’u paljusid
lehekülgi, mida mängitakse simultaanselt, igaüks oma geomeetriaga ja seotud
erinevat tüüpi süntesaatoritega. IanniX’i puhul ette pandud ajatrajektooride
representatsioon on samavõrd kasutatav kõla ruumis liikumise kujutamisel. Me
võime kujutada kõla, mis pöörleb ja mille ”panoreeringutel” on erinevad
nobedused”(Coduys-Pape-Lefèvre 2002).
Ometi on IanniX’i suhtes kriitilised nii Gérard Pape kui ka Iannis Xenakise
üks lähemaid sõpru ja võitluskaaslasi, Iannis Xenakise sõprade ühingu
president, helilooja François-Bernard Mâche. Mõlemad on leidnud, et IanniX
kaugeneb liialt UPIC’u algideest olla eelkõige muusika visuaalse modelleerimise
vahendiks. IanniX’i tehnilised väljatöötajad on olnud tihedalt seotud IRCAM’iga
ning sealt ka IanniX’i liigne panustatus live-elektroonikale. Xenakis,
erinevalt Boulezizt, ei olnud suur live-elekroonika austaja (Pape 6.9.2005).
Mida oleks meil Eestis
nende muudest kultuuridest pärit teadmistega teha? 1990ndad aastad on toonud
põhjaliku muutuse eesti uue muusika mõtlemisse ja helikeelde. Parimatel
juhtudel on suudetud vabaneda neoklassitsistlikust rütmieksponeerimisest ja
keskendutakse kõlale, tämbritransformatsioonidele. Usun siiski, et teeksime
veel suure sammu edasi, kui teadvustaksime vaistude olulisuse kõrval ka
kompositisoonitehnilise arsenali täiustamise vajaduse. Kõlagu siis lõpusloganina
”mitte ainult vaistismi, rohkem formalismi!”
Andrus Kallastu
helilooja
www.kallastu.pri.ee
Eesti Arnold Schönbergi
Ühing, Pärnu Nüüdismuusika Päevad
Artikli valmimisele
aitas oluliselt kaasa võimalus viibida Cité Internationale des Arts loomemajas
Pariisis ning Eesti Kultuurkapitali loometoetus. Artikkel on seotud Pärnu
Nüüdismuusika Päevadel 2006 käsitlemist leidvate teemadega, täpsem info
www.schoenberg.ee
ALLIKAID
Coduys-Pape-Lefèvre 2002:
“UPIC’ust IanniX’ini. UPIC’u süsteemi
ekspertiisi raport. IanniX’i prototüübi
esitlus” (De l’UPIC à IanniX. Rapport d’expertise du système UPIC. Présentation
du prototype IanniX), La kitchen 2002
Pape 6.9.2005: vestlus
Gérard Pape’ga CCMIX’is Pariisis, küsis Andrus Kallastu
Xenakis 1955: katkend
artiklist “Seriaalse muusika kriis” (La crise de la musique
sérielle) raamatus ”Muusika
ja arhitektuur” (Musique.Architecture), Casserman 1976, 120. Algartikkel kogumikus Gravesaner Blätter, nr.1., juuli 1955, toimetaja H. Scherchen
Xenakis 1976: artikkel ”CEMAMu (Muusika matemaatilise automatiseerimise
uurimiskeskus). Muusika ja pedagoogika uurimisprogramm aastateks 1976 ja 1977”
(C.E.M.A.Mu. (Centre d'Études de Mathématique et Automatique Musicales). Programme de recherche musicale et pédagogique pour
les années 1976 et 1977), lisa nr.2 raamatule, 197-199
Xenakis 1992: artikkel ”Uus UPIC’u süsteem” (The
New UPIC System), lisa nr.3 raamatule ”Formaliseeritud muusika:
heliloomingu mõte ja matemaatika” (Formalized Music: thought and mathematics in
composition), Harmonologia series nr.6, Pendragon Press 1992, 329-334
XENAKIS 2005: www.iannis-xenakis.org, Iannis Xenakise
sõprade ühingu kodulehekülg
CCMIX 2005: www.ccmix.com, Iannis Xenakise
muusikaloomekeskuse kodulehekülg