Muusika ja
matemaatika arengu seoseid
Iannis
Xenakis
MUUSIKA MATEMAATIKA
500 e.m.a.
Seostati helikõrgus ja
võnkuva pillikeele pikkus. Muusika andis seejuures imetlusväärseid impulsse
arvuteooriale ja geomeetriale. Muusikas leiutati mittetäielikud astmikud. Muusikaline vaste
puudub. |
Naturaalarvude
fundamentaalse tähtsuse avastamine ning positiivsete ratsionaalarvude
(murdude) leiutamine. Positiivsed
irratsionaalarvud, näiteks ruutjuur kahest (Pythagorase teoreem). |
300 e.m.a.
Tõusvate, laskuvate ja
paigalpüsivate (null) helikõrgusintervallide leiutamine, mille viis
liitmistehte keelde Aristoxenos, pakkudes samas teoreetiliselt välja täieliku
kromaatilise kaksteistheliastmiku kui mooduli (aste). Paralleelselt on see
jätkuks tööle pillikeele pikkuste multiplikatiivse (geomeetrilise) keelega,
mis on aditiivsete astmete keele (Eukleides) tõlkeks. Järelikult mõjutab
muusikateooria logaritmide (muusikalised intervallid) ning eksponentsiaalide
(pillikeele pikkused) isomorfismi avastamist rohkem kui viisteist sajandit
enne nende avastamist matemaatikas, olles ka eelkäijaks Aristoxenose
rühmateooriale. |
Matemaatikas vaste
puudub. Matemaatika on võrreldes muusikateooria- ja praktikaga maha jäänud
ning soikub Läänemaailmas enam kui viieteistkümneks sajandiks vaatamata
lõpmatuse kontseptsioonile ning diferentsiaal- ja integraalarvutusele,
millele esimest korda tuli Archimedes. |
1000
m.a.j.
Helikõrguste ajas tähistamiseks
noodijoonestiku ning noodipeade abil kahedimensionaalse ruumilise esitluse
leiutamine, (leiutajaks Guido d’Arezzo), ennetades kolm sajandit Oresmi
koordinaate ning seitse sajandit (1635-1637) Fermat’ ning Descartesi
suurejoonelist analüütilist geomeetriat. |
Matemaatikas paralleel
puudub. |
1500
m.a.j.
Eelnevate
kontseptsioonide vasted või areng puuduvad. |
Kasutusele võetakse
null ja negatiivsed arvud. Ratsionaalarvude hulga määratlus. |
1600
m.a.j.
Puudub ekvivalents,
puudub vastukaja. |
Leiutatakse
reaalarvude ja logaritmide hulgad. |
1700
m.a.j ning 1800 m.a.j.
Võrdtempereeritud
kromaatilise helirea taasavastamine tänu praktikale (tipnedes Johann
Sebastian Bachiga). Muusika on põhistruktuuride osas maha jäänud, kuid tonaalsed
struktuurid, polüfoonia ning makrovormide (fuuga, sonaat) leiutamine on
eesrindlik, tuues päevavalgele seemneid, mis tihti puhkevad uuele elule
tänases ja homses muusikas. Näiteks fuuga on abstraktne automaat, mida
kasutati kaks sajandit enne automaatikateaduse sündi. Ka toimub ebateadlik
manipuleerimine lõpetatud rühmadega (Kleini rühm) meloodilise liini neljas
variandis, mida kasutatakse kontrapunktis.
|
Arvuteooria on
eesrindlik, kuid tal puudub siiski ekvivalent temporaalsetes struktuurides.
Need struktuurid tulevad hiljem koos stohhastiliste protsesside,
mänguteooria, automaatikaga jne. Kompleksarvude välja avastamine (Euler,
Gauss), kvaternioonid (Hamilton), jätkuvuse definitsioon (Cauchy) ning
rühmastruktuuride leiutamine (Galois, Abel). |
1900
m.a.j.
Vabanemine tonaalsuse
ikkest. Esimene neutraalse kromaatilise tonaalsuse tunnustamine (Loquin
(1895), Hauer, Schönberg). |
Infiniitsed ja transinfiniitsed arvud
(Cantor). Peano naturaalarvude aksiomaatika.
Suurepärane mõõduteooria (Lebesque, Borel, Heine). |
1920 m.a.j.
Esimene radikaalne
makrostruktuuride formaliseerimine Schönbergi seriaalse süsteemi abil. |
Arvuteoorias uus areng
puudub. Diskussioon mõnede vanemate vasturääkivuste üle hulgateoorias.
(Muusika jõuab eelseisvatel aastatel järele.) |
1930
m.a.j.
Kitsamate helikõrgusastmete (veerand-
kuuendik- jne. toonid) taaskasutuselevõtt, kuigi uputatuna tonaalsesse süsteemi
(Wichnegradsky, Haba, Carillo).
1950
m.a.j.
Teine radikaalne makrostruktuuride
formaliseerimine permutatsioonide, piiratud transpositisoonidega laadide ning
mitteretrograadsete rütmidega (Messiaen).
1953
m.a.j.
Katkestamatute helikõrguse ja ajaastmike
kasutuselevõtt (kasutades reaalarve) arvutades kõla omadusi, isegi kui taju ja
interpretatsiooni kaalutlustel on reaalarvud ligendatud reaalarvudeks. (See on minu panus, nii teoreetiline kui ka muusikaline,
mis hõlmab erinevaid matemaatikavaldkondi nagu tõenäosus, loogika, kalkulus ja
mõningad struktuurid, kaasa arvatud rühmastruktuurid. See mängib hiljem tähtsat
rolli makro- ja mikrokompositsiooni puhul.)
1957
m.a.j.
Uued formaliseerimised
muusika makrostruktuuri tasandil: stohhastilised protsessid, Markovi ahelad,
ehkki kasutatuna sootuks erineval viisil (Hiller, Xenakis) ja samuti arvutite
kasutamine (Hiller).
1960
m.a.j.
Muusikaliste heliridade
aksiomaatika “sõelateooria” abil ning kompleksarvude kasutamine heliloomingus
(see on niisiis minu isikliku töö tulemus).
1970
m.a.j.
Uued ettepanekud helide mikrostruktuuris
kasutades jätkuva diskontinuiteedi loomiseks tõenäosusseadusi (juhuslikud
trajektoorid, Browni liikumine). Sellist
jätkuvat diskontinuiteeti on laiendatud makrostruktuuridele, kuigi tarvitades
näiteks instrumentaalmuusikas makrotasandil teistsugust arhitektuurset aspekti
(see on minu isikliku töö tulemus).