IN GRAAFIKA (english)
Graafikakeskne festival "Pärnu IN Graafika" toimub 2007. aastal 11. korda.
Reiu Tüüri algatatud festivali käimalükkav idee 1990. aastate II poolel oli “perifeerias” ehk siis Pärnus trükkimiskunsti uusimaid saavutusi propageerida – on ju see kunstiliik otseselt seotud tehnilise baasiga, mis tollal arvati eksisteerivat vaid Tallinnas. Samal ajal propageerida ka graafikat, mis kaasaegse kunsti kontekstis kippus ise „perifeeriasse“ jääma, out olema (sellest ka nimi – IN ….).
Praeguseks on olukord muutunud: graafikaga tegelemise võimalus on olemas Academia Non Gratas (sügav- ja kõrgtrükk, siiditrükk), rääkimata Eesti Litokeskusest, mis on ju ka Pärnus. Samuti on aastate jooksul selle festivali raames korduvalt tõestatud, et presside jms puudumine pole suurem takistus siiski graafikaga tegelemiseks. On viljeletud kehatrükki, küpsetusgraafikat, kohvritrükki; terve 2005 aasta festival oli pühendatud isetehtud eksperimentaalsetele trükimasinatele, ja eelmisel aastal eksperimenteeriti nii koopiamasina kui ka kehale põletamisega. Taoline tegevus on muutnud selle kuivaks ja ülimalt igavaks peetud traditsioonilise kunstiliigi loovuse ning eksperimentide paraadiks, kus kunst ulatab oma üle oma alaliikide piiride iseendale käe ja kus kohtuvad lisaks erinevatele põlvkondadele, graafikakoolkondadele ja –tehnikatele ka kõik kaasaegse kunsti liigid – performance, skulptuur, maal, audiovisuaalne kunst, foto ja digitaalsed väljundid. Graafika igipõlised peateemad – joon ja mehhaaniline reprodutseeritavus – on aktuaalsed kõigis kunstiliikides ning võimaldavad loova lähenemise kaudu kõnetada mitte ainult joone- ning trükifänne, vaid kõiki kes tunnevad huvi selle maailma visuaalsete väljundite vastu.
Eeloleval In Graafika festivalil on kavas keskenduda teemale PLAKAT. Tegemist on graafiliste kunstide tarbelise alaliigiga, mille sõnum ei tohiks vaatajale mingil tingimusel segaseks jääda. Samas on plakat omanud erinevatel aegadel ka olulist rolli kujutava kunsti arengus, nagu näiteks Vene avangardis või 1970-80. aastatel Idabloki maades, ehk siis olukordades, kui nn. kaunid kunstid on olnud võimude poolt reglementeeritud ning seetõttu on kunstnike loovus kandunud valdkondadesse, mis muul ajal on kunstis marginaalsed.
Plakat on ka taoline kunstiliik, mis omab kõige otsesemat väljundit laiadele rahvahulkade, kes naljalt kunstinäitusele ei satu.
Samas on plakat üks eetiliselt kaheldavamaid visuaalkultuuri valdkondi, kuna ta on alati kellegi või millegi huvide teenistuses. Tegelikult on (reklaam)plakat kaasajal täielikult välja vahetanud monumentaalkunsti, mõjutades enim elukeskkonda selle keskkonna asukatelt küsimata, kas nad seda mõju ka tahavad. Ilmselt oli eelmiste valimiste paiku toimunud K-kohukese plakatite poliitiline ja meediaskandaal viisaastaku kajastatuim kunstisündmus.
Ühesõnaga, plakatiga on seotud mitmeid kunstilisi, ideoloogilisi ja tunnetuslikke probleeme, mis ongi meid ajendanud In Graafika 2007-l keskenduma plakatile.
exhibitions!!! / NÄITUSED!!!
______________________________________________________
British Rock Artists Group (BRAG) moodustub suuresti motiveeritud ja loomingulustel profesionaalsetel kunstnikel, kes on loonud kollekstiivi, mis päev- päevalt suureneb. Neid ühendab huvi muusika ja kunsti vastu ning kirg taastada siiditrüki traditsioon plakati trükkimisise nii inglismaal kui mujal.
ANONYMUS BOH : “Street poster 06”
Brooklyn New York 2006
Streetpostrid maailmalinnadest: London, New York, Berliin, Montreal, Paris. Tänavalakatid oma tavapärases olekus, metropolidest maha kistud, oma ehedas olekus, kliistrist läbi imbunud kajastades Anonymous Bohi geograafilist teekonda 2006 sügisel. Latiinod, afrod, subkultuurid, reklaam, muusika, hiphop, poliitikud, poksijad, kunstnikud, dalai laamad, ajaloolised draamad, film, rock, komöödia ja seda hiiglaslike lahmakatena.
Ilya Trushevsky (Sankt –Peterburg, RUSSIA) esitleb:.
“Bосновном по Tехнике безопасности”
раскрывает практические основы и сведения по безопасности в общем - личная и корпоративная, информационная, экономическая и ...
__________________________________________________________
Jaak Visnap esitleb:
1920-30. aastate litograafiline plakat “Cport ja Tsirkus”
__________________________________________________________
J.Zoova & J.Visnap "Vaimsuse Barikaadidel"
__________________________________________________________
Marko Kekishevi kuraatorinäitus:
“Eesti kaasaegne autoriplakat”
http://artishok.blogspot.com/2006/08/marko-kekishev-ja-tema-plakatid.html
Matti Milius esitleb:
“Nõukaaegne läti avangardplakat. Ilmars Blumbergs”
http://www.art.lv/artists/ilmars_blumbergs/frame1e.htm
Mari Kartau: “Eesti Nõukaplakat”
Kim Huynsook (Korea) esitleb: Aasia poliitline plakat.
Non Grata esitleb: Performance poster üle maailma.
SP 38 (Berlin, Paris) esitleb: Prantsuse kaasaegne underground plakat
“Every 1 is a terrorist”.
Kenneth Goldsmith (New York, USA): “Street Poets & Visionaries”
http://www.5begallery.com/exhibition/view/649
koostöös Oliver Kamm Gallery, New York
Oliver Kamm/5BE Gallery is pleased to announce STREET POETS & VISIONARIES: SELECTIONS FROM THE UBUWEB COLLECTION, an exhibition of posters and ephemeral writings from the streets of New York City.
In the tradition of Jim Shaw's "Thrift Shop Paintings," this collection of street posters, mad scribblings, political screeds, religious rants, and paranoid raves expands our notion of the Outsider arts to include the written word.
Formally striking, emotionally charged, and bizarre beyond belief, these graphical works dovetail with the historic traditions of concrete poetry and art brut. Seamlessly melding text and image, their obsessive quality evokes Adolf Wölfli and Henry Darger's visionary works.
Featured in the exhibition will be the work of David Daniels, a 73 year-old Bay Area artist, who has been creating insanely complex visual poems using only Microsoft Word. Works from two of his epic series, "The Gates of Paradise" and "Years" will be featured.
Coinciding with the exhibition will be three public events. On Saturday, September 23rd at 2 p.m., author Irwin Chusid will deliver a lecture on Outsider Music called, "Songs in the Key of Z." On Saturday, September 30th, renowned poets and performers Eileen Myles, Edwin Torres, Vijay Seshadri, Kenneth Goldsmith and Shelley Hirsch will stage a reading of Outsider writings. On Saturday, October 7th, a panel, "Outside In" will explore the transmigration of Outsider aesthetics and practices influencing and entering into the mainstream. Panelists include Wayne Koestenbaum, Alissa Quart and David Grubbs. All events are free and open to the public.
UbuWeb (ubu.com) is the Internet's largest resource dedicated to all strains of the avant-garde, ethnopoetics, and outsider arts, featuring thousands of MP3s, films, books, scholarly papers, and poems.
Pärnu Nüüdismuusika päevade ja In Graafika 2006 ühisnäitus:
Rodrig Kokla & Mauricio Kagel “Staatstheater” butafooria
“Teeme Ise Riigiteatrit”
Eesmärk on kombata mõiste performance piire Mauricio Kageli (*1931)
lavalise kompositsiooni “Staatstheater” (Riigiteater, 1971) põhjal.
Kaunite kunstide sfääris on ingliskeelne sõna performance (täitmine,
teostus, talitus, toiming, sooritus, tegu, saavutus, ettekanne,
esitus, etendus, esinemine, osatäitmine. Silvet 1990) kasutusel
nii muusika esituse, teatrietenduse kui ka kujutava kunsti performance’na.
Võimalikest erinevatest esteetilistest, eetilistest, kontseptuaalsetest
ja tehnilistest taustadest hoolimata ühendab sõna performance kõigis
neis valdkondades aja dimensioon. See, kuidas ajaväline substants:
noodimärk, sõna, visuaalne objekt transformeerub ajalise protsessi koostisosaks.
_________________________________________________________________________
VILLE KAREL GHETTO SPACE- grand opening of alternative art gallery and presentation of F.L.Ü. Catalogue "KOSMOS KOHISEB"
PS: REMO RANDVERI GRAAFILIS-INSTALLATIIVNE NÄITUS "KANAD ON TAGASI"
_________________________________________________________________________
Urmas Viik & EKA
Eesti Kunstiakadeemia Graafikaosakonna arhiiv sisaldab endas üllatava koguse 50ndate algusest, aga ka veidi hilisemast perioodist pärit nõukogude trükiplakatit. Kindlasti näitab see mastaapi ja innukust, millega see riik ning tema ainupartei pühendusid propagandatööle ja milline roll oli selles kunstnikel. Igatahes inspireerib see kogu tegelema temaatilise näituseprojektiga. On hulgaliselt seoseid, mis tolleaegseid postereid kasvõi tänapäevase seltskonnaajakirjanduse ikonograafiaga seovad. Permanentne õnnetunne,näiteks. Mis siis meele rõõmsaks teeb? Huvipakkuv on üliõpilaste suhe verbaalsesse sõnumisse ning selle rakendumise visuaalsesse külge, detaili, stilistikasse. Võiks arvata, et kahekümneaastastele, kel puudub tolles süsteemis elamise täiskasvanukogemus, jääb tolleaegse produktsiooni, ideoloogiline, poliitiline ja võib olla isegi groteskne külg kaugeks. Esmasel materjali läbilappamisel osutus see kujutelm siiski vääraks.
Vabal valikul leitud poster loob aluse interpreteeringutele, tõlgendustele, parafraasidele, imitatsioonidele, simulatsioonidele jne.
EKA galeriis toimuvasse on peale tudengite kaasatud ka teemaga suhestuda soovivaid õppejõude. Mulle näib kogu asi piisavalt perspektiivikas, et teda edaspidi uute osalejatega täiendada ning ka väljapoole EKA galeriid eksportida.
Urmas Viik, juhendaja.
|
||||||||||
|
IN GRAAFIKA + PÄRNU NÜÜDISMUUSIKA PÄEVAD |
|||||||||